Waarom kiest Repair Care juist nu voor de Amerikaanse markt?
“De marktverkenning loopt inmiddels al meer dan 2 jaar. We hebben wereldwijd onderzoek gedaan en alle regio’s zorgvuldig geanalyseerd. Amerika had al langer onze interesse en kwam als meest kansrijke groeimarkt uit de bus. Er wordt veel hout van goede kwaliteit gebruikt in de woningen en met name in het noorden lijkt het klimaat sterk op dat van West-Europa. Bovendien zagen we al dat vakmensen onze producten enthousiast ontvingen. Ze zien die echt als een verlengstuk van hun ambacht.”
Wat maakt dat jullie product daar zo goed aanslaat?
“In de VS staan resultaat en kwaliteit voorop. Vakmensen zijn bereid te investeren in producten die niet zozeer het goedkoopst zijn, maar wel de beste prestaties leveren. Juist in vergelijking met concurrenten daar zitten wij in een andere league. Daarbij zorgen onze socialmediakanalen al langer voor veel belangstelling vanuit Amerika, dus we merkten dat de vraag er al was.”
Hoe hebben jullie de marktintroductie aangepakt?
“We hebben een eigen corporate structuur opgezet: Repair Care International LLC. Met lokale partners hebben we dealers geselecteerd, gesprekken gevoerd en producten getest. Inmiddels werken we samen met franchisers van het hoogwaardige verfmerk Benjamin Moore in de regio New York en New Jersey. Dat zijn nu al tientallen verkooppunten. Daarnaast hebben we 2 Amerikaanse collega’s aangenomen die, na hun inwerkperiode hier, de winkels gaan inrichten en trainingen aan klanten verzorgen.”
Wat betekent dit voor de producten die in de VS verkrijgbaar zijn?
“In eerste instantie starten we met een kernassortiment – de producten waar de meeste vraag naar is. Zo houden we de keuze overzichtelijk en kunnen vakmensen direct kennismaken met de kracht van onze reparatiepasta’s.”
Jullie stonden onlangs ook op een beurs in Texas. Wat leverde dat op?
“Eind september waren we inderdaad aanwezig op de PCA Residential Conference in San Antonio. Dat is dé toonaangevende vakbeurs voor de schildersbranche in Amerika. Daar konden we ons presenteren aan honderden professionals. Dat leverde veel positieve gesprekken en nieuwe contacten op. Het bevestigde nogmaals dat er enorm veel interesse is in de producten die wij te bieden hebben. Onze producten zijn inmiddels verkrijgbaar in diverse fysieke winkels en via online partners zijn ze nu in heel het land beschikbaar.”
Wat leren jullie zelf van deze stap?
“Het is geen eenrichtingsverkeer, we willen ook leren van de Amerikaanse professionals. Hun praktijkervaring geeft ons waardevolle inzichten. Tegelijkertijd merken we dat ze onze Europese kennis en historie enorm waarderen. Er wordt in de VS echt naar ons opgekeken; Nederlandse vakmensen zijn voor hen een voorbeeld. Daar mogen we als branche trots op zijn.”