Blog
3 min. leestijd

In gesprek met: Robert-Jan Corporaal

Sinds januari van dit jaar is Robert-Jan Corporaal de nieuwe managing director van Repair Care International. Daarmee volgt hij Jos van den Berg op, die na 20 jaar het stokje overdraagt aan een vertrouwd gezicht binnen de organisatie. Want hoewel Robert-Jan nieuw is in deze rol, is hij allerminst nieuw in het bedrijf. We spraken hem over zijn visie op de toekomst, de recente overname door de Bolton Groep en het belang van kwaliteit, betrokkenheid en koersvastheid.

Hoe het Repair Care-avontuur voor Robert-Jan begon
Bijna 20 jaar geleden maakte Robert-Jan Corporaal bewust de overstap van de grote, corporate wereld naar het midden- en kleinbedrijf. “Ik wilde meer ruimte om mijn eigen ideeën tot uitvoering te brengen, én dichter op sales zitten”, vertelt hij. In 2006 vond hij bij Repair Care precies wat hij zocht: een ondernemend team met internationale ambitie en producten vol potentie.

“In die begintijd heb ik samen met Jos en anderen het merk opnieuw neergezet. Van Window Care naar Repair Care – een rebranding die niet alleen ging over naam en huisstijl, maar ook over visie en propositie.” Het bleek een intensieve en roerige, maar vruchtbare periode. “We hebben veel geïnvesteerd in merkbeleving, productontwikkeling en professionalisering van onze opleidingen. Dat is nog steeds de basis van wie we zijn.”

Sales en marketing, opzetten en uitbouwen
Robert-Jan heeft in de jaren daarna diverse commerciële rollen vervuld, van (internationale) sales tot marketing. Altijd met de motivatie om verder te komen. “Ik houd van iets opzetten en uitbouwen. De puntjes op de i mogen anderen zetten, maar ik help graag iets van de grond.” Zo ontstond op de “zolder” van Repair Care de basis voor een doe-het-zelfmerk. “Met een stagiair begonnen we aan Eazyfix, waarmee we nu met een team van 6 mensen onder de naam Repair Care Home actief zijn. Dat merk is inmiddels te vinden bij honderden verfspeciaalzaken en bij alle Hornbachs in Nederland. En elke keer als ik onderweg een billboard of vrachtwagen zie met het Eazyfix-logo, voel ik me toch een beetje trots, vooral ook op het team dat dit mogelijk maakt.”

Een nieuwe rol, dezelfde koers
Nu staat Robert-Jan als managing director aan het roer van het bedrijf. Zijn opdracht is helder. “De cultuur bewaken, zorgen dat onze strategie blijft kloppen én de verbinding maken tussen Repair Care en Bolton.” Want met de overname door de internationale Bolton Groep is er een nieuwe fase aangebroken voor Repair Care. Maar wel één waarin de autonomie behouden blijft. “Wij bepalen onze koers nog steeds zelf. Dat was een belangrijke voorwaarde bij de overname. En gelukkig is Bolton een partij die dat begrijpt en ondersteunt.”

Bolton en Repair Care: de perfecte match
De keuze voor Bolton kwam niet uit de lucht vallen, legt Robert-Jan uit: “Toen Jos aangaf een goede nieuwe eigenaar te willen zoeken, zijn we als MT meegenomen in het zoekproces. Het moest een partij zijn die de waarde van Repair Care ziet én ons de ruimte geeft om onze eigen koers te blijven bepalen. Bolton paste daar perfect bij. Die multinational is groot, maar niet beursgenoteerd. Dus niet gestuurd door kwartaalcijfers, maar door visie. En bovendien pragmatisch en ondernemend, net als wij.”

De overname betekent vooral versterking van wat er al goed gaat. “Voor klanten verandert er niks. Behalve misschien dat we nóg professioneler zijn. We kunnen nu gebruikmaken van de expertise en netwerken van Bolton, bijvoorbeeld op het gebied van productontwikkeling of juridische ondersteuning. En tegelijk blijven wij Repair Care – een sterk, herkenbaar merk met focus op houtreparatie en kwaliteit.”

Langblijvers en ambassadeurs
Over het antwoord op de vraag waarom zoveel mensen lang bij Repair Care blijven, hoeft Robert-Jan niet lang na te denken. “We hebben een duidelijke missie en zijn daar trouw aan. Iedereen hier wil vooruit, kwaliteit leveren, zich blijven verbeteren. Die gedrevenheid zit in het DNA.” Hij noemt het een combinatie van realisme en openheid: “We weten wat we doen, maar staan altijd open voor ideeën van collega’s en klanten. Dat maakt ons sterk.”

Zelf geeft hij graag het voorbeeld: “Ik doe dingen op mijn manier, en hoop zo anderen te inspireren. Niet door alles voor te zeggen, maar door samen te bouwen.” Dat blijkt ook uit de hoge NPS-score die Repair Care onlangs weer haalde. “Een mooi cijfer (+77), maar vooral een bevestiging dat mensen ons aanbevelen. Omdat ze tevreden zijn over onze producten, service en aanpak.”

Vooruit met vertrouwen
Wat mogen klanten, partners en collega’s de komende jaren verwachten? “Vertrouwde kwaliteit, met ruimte voor vernieuwing. Als er iets verandert, dan is dat omdat we nóg beter willen worden. De overname door Bolton helpt ons daarbij, omdat we nu meer slagkracht hebben. Tegelijkertijd blijft het ons eigen pad.” En met een directeur aan het roer die zelf het merk heeft helpen groeien, ligt dat pad stevig verankerd in de kernwaarden van Repair Care.

“De lat ligt hoog, en dat houden we graag zo. Want alleen dan kunnen we blijven groeien en verbeteren.”

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Nog meer lezen?

Ontdek hier de nieuwste ontwikkelingen, diepgaande vakkennis, praktijkverhalen van professionals en actuele trends in houtreparatie.

Actualiteiten
In gesprek met: Robert-Jan Corporaal

Hoe het Repair Care-avontuur voor Robert-Jan begon Bijna 20 jaar geleden maakte Robert-Jan Corporaal bewust de overstap van de grote, corporate wereld naar het midden- ...

Verder lezen
Productnieuws
Haal het maximale uit DRY FLEX® en BIO FLEX™

Tip 1: leer jezelf de kneepjes van het vak Hoe vaker je de producten van Repair Care gebruikt, hoe nauwkeuriger je leert inschatten hoeveel reparatiepasta ...

Verder lezen
Events
Repair Care en Open monumentendag 2025: Samen voor duurzaam erfgoed

Bij Repair Care geloven we dat monumentenzorg begint bij respect voor het origineel. Het behouden van historische elementen vraagt om vakmanschap, aandacht en duurzame oplossingen. ...

Verder lezen